"een-van-alles-wat-dag" - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu "een-van-alles-wat-dag" - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

"een-van-alles-wat-dag"

Blijf op de hoogte en volg Madelon

02 Februari 2014 | Suriname, Zanderij

Vandaag is het zondag. Nog een paar dagen en dan gaat Betsy alweer naar huis!
Cliché maar waar: time runs fast when you're having fun!

Engel is even bij Ricky langs en ziet dat bij de buren de grote bomen al geveld zijn.
Opeens heeft hij heel veel licht op zijn erf. Hij heeft de mensen die daar aan het zagen waren gevraagd bij hem op het erf ook een oude manjaboom om te zagen. Er komen geen vruchten meer aan en de boom heeft houtluis.
Ook staat de boom te dicht bij zijn huis en zo loop je de kans dat de luis zich gaat verplaatsen naar je woning, met alle gevolgen van dien.
De jongens zijn de beroerdste niet en willen het ding wel even naar beneden halen.
Dat gaat goed, totdat........ een grote tak het dak raakt en een paar golfplaten en dakgoot van een ander motiefje voorziet.
Volgens Ricky kun je de jongens niets verwijten, omdat hij ze zelf heeft gevraagd de boom te kappen.
Garantie tot de stam........
Gelukkig valt de schade mee en is het dak niet lek.
Hij gaat wel weer een keertje een paar nieuwe golfplaten kopen en dan zie je er niets meer van.
Of juist wél, aangezien het hele dak groen van de aanslag is en met een paar nieuwe glimmende golfplaten erop zie je het natuurlijk meteen.
Rickiy staat op zijn erf bladeren en kleinere takken te branden en dat geeft in de vroege morgen een mooi effect in de zon.

Wat later op de morgen komt Engel Willem tegen, de broer van Moon.
Hij loopt met een paar golfplaten op zijn hoofd; is een klusje aan het doen voor iemand hier iets verderop.
Er zijn kleine kinderen op het erf en met een omrastering van golfplaten komt er geen kind het erf af of op.
Wat is dat vanmorgen toch met die golfplaten?

Betsy kan zich nog niet voorstellen dat ze straks weer in Zwolle is.
Maar ze zegt, dat wanneer je je ingesteld hebt om op een zekere datum naar huis te gaan, dan is het ook weer goed zo.
Nou, ik heb me ingesteld om hier te blijven, maar 10 april moet ik toch écht dat vliegtuig in!!
Of er moeten wonderen gebeuren en wie weet; in Suriname wemelt het van de wonderen en onverklaarbare dingen.

's Avonds heb ik Robin en Fleur nog even "in beeld" via Skype.
Altijd leuk om je kinderen te zien en te horen dat alles goed met ze gaat!

Morgen gaan Betsy en ik nog een keertje met de bus naar Lelydorp.
We willen verse broodjes halen en nog wat boodschappen bij de super.
Een soort afscheid van het stadje, want we zullen er na morgen wel niet meer komen, samen.

Voordat we naar bed gaan komen de apen ons nog even welterusten wensen.

wordt vervolgd......