Paké en andere zaken. - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu Paké en andere zaken. - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

Paké en andere zaken.

Blijf op de hoogte en volg Madelon

01 Februari 2014 | Suriname, Zanderij

Vandaag dus weer terug naar de Meursweg.
We hoeven geen taxi te bellen, want de broer van Jacintha wil ons wel brengen.
Natuurlijk wil hij dit, want gisteren heeft hij ook nog een mooie "fooi" gekregen.
Ik had hem geld gegeven voor benzine, omdat hij ons naar Blaka Watra had gereden.
Laat Engel hem dit nu ook geven!
In eerste instantie wilde hij weigeren, maar toen Engel zei dat hij er dan maar iets leuks voor de kinderen van moest kopen, heeft hij het lachend aangenomen.
Tja, zo heeft hij niet dubbel benzinegeld gekregen, toch?
Voortaan even overleggen samen.

Dus broer brengt ons weg en ook Jacintha gaat mee.
Ze heeft vroeger ook op de Meursweg gewoond, dus is niet vreemd voor haar.

We gaan weer gezellig met de pont en zien aan de overkant de bus staan met een lekke band!
Alle reizigers moetende bus uit en hangen er maar een beetje rond totdat de band geplakt of verwisselt is.
Erg veel haast lijken ze niet te maken met de reparatie.
Blij dat wij niet met de bus zijn.
Wordt nachtwerk voordat je weer thuis bent.

Als we thuiskomen, blijkt dat haar broer vroeger soms groenten heeft gekocht bij Esselien!
Ik zei toch; klein wereldje.

Even later nemen we hartelijk afscheid en beloven nog een keer terug te komen, voordat we weer naar Nederland gaan.
Het is ons goed bevallen in Redi Doti en het doet Jacintha deugd dit te horen.

's Middags gaat Engel naar buurman Paké, om te vragen of hij iets heeft voor/tegen reuma.
Betsy en ik gaan mee, maar als ik zie hoe druk het is, besluit ik niet te blijven.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het nog wel even kan duren voordat Engel aan de beurt is en als Paké dezelfde methode gaat gebruiken als de sjamaan van Galibi destijds, hoeft het van mij niet.
Wel heb ik Engel gewaarschuwd om op te letten of Paké wel handschoenen aanheeft, wanneer hij met scheermesjes etc. in de weer gaat! Betsy belooft het ook in de gaten te houden.
Je hoort wel meer verhalen van onhygiënische toestanden in combinatie met HIV!
Trouwens, ik heb het idee dat Paké helemaal niet meer zo enthousiast is om ons te zien. In de eerste plaats omdat hij ons helemaal niet groette toen Betsy en ik er waren en volgens mij ook omdat hij ruzie heeft met de familie hier. Of iets in die trant.
Maar in ieder geval: ik ga weer weg.

Ik koop bij Gheng nog een paar pompelmoezen, omdat ik ineens grote behoefte aan fruit heb! Vitamines heb ik nodig!
En dan ga ik een poosje rusten, want zon maakt loom.

Als later Engel en Betsy terugkomen, heeft Engel een verband om zijn pols en een flesje met onbeduidend bruin spul erin bij zich.
En, en??????
Nee, geen scheermesjes deze keer.
Alleen een Paké die snel-snel wat smeersel op de pols van Engel doet en het verbinden aan Joël, onze vroegere buurjongen overlaat.
Hoezo blij ons weer te zien??
Maar Engel heeft wel een "vervolgafspraak" voor volgende week dinsdag.
Paké komt alleen nog op de dinsdag en zaterdag hier op de praktijk.
Wordt hem teveel, of zo.
Nu maar hopen dat het werkt!
Kan daarna de voet van Engel behandeld gaan worden.
Gaat trouwens een stuk beter hier, dan thuis.
Heeft toch duidelijk met het klimaat te maken.

Voor de rest van de dag "lummelen" we maar wat aan.
Er moet nog een was gedraaid worden en verder druk met het plaatsen van foto's bij de reisverslagen.
Blijft een crime.
Betsy wil graag de foto's van Engel hebben en ik zet haar foto's bij mij op de laptop.
Maar we komen er achter, dat wanneer Betsy echt álle foto's van Engel wil, ze een USB-stick moet gaan kopen.
Want al die honderden foto's passen echt niet op haar eigen foto-toestel.
We gaan donderdag wel naar Lelydorp, kunnen we er eentje halen naast Naskip.

Wanneer we 's avonds aan de koffie zitten, horen we ze: de baboens!!
Betsy heeft ze vorig jaar ook gehoord, maar niet zo dichtbij.
Ze gaat samen met Engel de tuin in met het idee dat je ze dan beter hoort.
Ik ga in het donker die tuin niet in.
Hoor het zo ook wel.
Nee,helemaal niet omdat ik bang ben! Gewoon, net gebaad en zo.
En het maakt volgens mij niet zoveel uit of je een paar meter dichterbij staat; ze brullen over een paar kilometer ver!!
Blijft een spektakel om te horen.
Vooral als de hele groep stilvalt, hoor je nog een paar keer grommen: het Alfa-mannetje heeft altijd het laatste woord.

Morgen staat er ook niets op het programma.
Lekker nietsdoen.

wordt vervolgd..........

  • 21 Februari 2014 - 22:16

    Jenny Van Der Steeg- Weijs:

    Lieve Engel en Madelon.

    Wat heb ik weer met veel plezier en belangstelling de verslagen, tot nu toe in beeld, gelezen.
    Geweldig Madelon, zoals jij alles weer geeft. Ik heb gewoon het gevoel er op een of andere manier bij te zijn.
    Bedankt! En weer heel veel succes en veel plezier verder. Engel, hopelijk doet het middel van Paké datgene,wat het moet doen voor jou!

    Lieve groet,
    Jenny

  • 22 Februari 2014 - 12:22

    Natascha / Stichting Toppie!:

    Lieve Madelon en Engel, als ik jullie verhalen lees, wan ik mezelf al helemaal daar, dank voor jullie leuke reisverhalen! en bedankt voor de reclame die jullie maken, dikke brasa van mij, Natascha xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Ambulant begeleider bij volwassenen met autisme. Visie: droom je leven en leef je dromen! Missie: het realiseren van een logeerhuis voor kinderen met autisme

Actief sinds 17 Dec. 2013
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 25440

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 10 April 2014

Suriname anders.......

Landen bezocht: