We gaan vertrekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu We gaan vertrekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

We gaan vertrekken

Blijf op de hoogte en volg Madelon

13 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag (13 januari) gaan we vertrekken richting Suriname.
Alles is gepakt, de kippen zijn naar een buurman iets verderop, Saartje is bij Aniek en de katten worden ook door haar verzorgd.
Het zijn er nu "maar" 4, want een paar dagen geleden hebben we Muppet moeten laten inslapen.
Ze had haar bek ontstoken en dit blijkt een steeds terugkerend probleem te zijn.
Toen ze kwam aanlopen, had ze haar bek al ontstoken en heeft de dierenarts tijdens een operatie al het tandsteen al verwijderd en een paar abcesjes weggehaald. Maar de laatste dagen begon ze weer zo vreselijk uit haar straatje te meuren, dus toen Saartje een injectie tegen kennelhoest moest hebben (gaat naar een kennel wanneer Aniek en Jeroen naar wintersport gaan), hebben we Mup maar meteen meegenomen voor een check-up.
Blijkt haar hele bekkie weer vol te zitten met een soort van aften!
De dierenarts vertelde dat ze ontzettend veel pijn moest hebben en wanneer ze geopereerd zou worden om alle ontstekingen weg te halen, dit binnen een paar weken weer terug zou komen.
Eigenlijk een gebed onder einde.
Dus ook eigenlijk een einde aan het lijden van Muppet, want dit wil je niet.
Schepen we Aniek straks op met de beslissing om haar uit haar lijden te verlossen.
Dus hebben we tegen de arts gezegd dat we Mup dit lijden willen besparen en toen heeft ze haar laten inslapen.
Komt wel even rauw op je dak, maar we weten dat dit het beste voor haar is.
Zo, toch even stillgestaan bij Mup
Lief poesje en de steun en toeverlaat van Bowie.

Zoals gezegd, onze veestapel is goed achtergelaten en met Betsy hebben we om 08.00 uur afgesproken op het station Zwolle.
Aniek brengt ons naar station Dalfsen, omdat het op maandagmorgen best druk kan zijn richting Zwolle, wanneer je met de auto gaat.
Zwaait ze ons vanaf ons eigen station uit!
Dochter Eva en vriendin Attie zijn ook gekomen om Betsy uit te zwaaien en op het laatste moment drukt Attie nog een pakje in mijn hand voor Betsy, die 24 januari jarig is. Lief he

We komen rond een uur of half 10 aan en ik krijg van Robin een berichtje dat hij het niet gaat halen om ons uit te zwaaien vanaf Schiphol.
Hij heeft de hele nacht bijna moeten doorwerken om voor zijn werk iets klaar te krijgen en vanmorgen ook meteen ermee aan de slag, dus dat gaat het niet worden.
Maar hij wenst on een goede vlucht en een geweldige vakantie.
We gaan in ieder geval skypen en whatsappen.
(ik weet sinds een paar dagen ook hoe dit moet; heb er speciaal een andere telefoon voor aangeschaft.)

We hebben thuis al ingechekd en onze boardingpass uitgeprint, dus snel bagage afgeven en door de douane richting roopzone, waar Betsy en Engel hun laatste peuk(en) voor de komende 10 uur gaan staan paffen.
Blij dat ik er vanaf ben!

De vlucht gaat toch weer redelijk snel. Het vliegtuig is misschien voor 2/3 vol, dus lekker rustig.
Zal straks ook op Zanderij aanmerkelijk schelen in tijd tijdens de paspoortencontrole.

En dan staan we boven aan de trap van het vliegtuig.......

Heerlijk, die geuren, geluiden, kleuren, temperatuur.
Wat heb ik híer naar verlangd.
Van Esselien had ik begrepen dat Jozef ons zou komen halen, omdat zij met Ram naar het ziekenhuis moet.
Jozef staat al te wachten en nadat we elkaar hartelijk begroet hebben, rijden we naar de Meursweg.
Es en Ram zijn ook weer terug en zijn blij ons te zien.

Es had ons al verteld dat we een paar nachtjes bij haar in huis moesten slapen, omdat de woning nog verhuurd was aan 2 mannen!
Ik had doorgegeven dat we midden januari zouden komen, dus tot 16 januari zaten er nog gasten in de woning.
Tja, 13 januari is geen midden januari, dus hebben we 3 nachten boven geslapen.
En dat op één kamer, met 3 mensen die snurken dat het een lieve lust is.
Eerlijkheidshalve moet hier vermeld worden dat Betsy de kroon spant! Daar wordt zelfs Engel wakker van!
Hij heeft dan ook maar één nacht bij ons gelegen en de rest van de nachten heerlijk in zijn hangmat onder het huis.
Resultaat: gesnurk naast én onder me!!

Farouk geeft de volgende dag een rondleiding door de tuin en later op de middag heb ik voor het eerst even met Aniek geskyped!
De mensen die we kennen langs de Meursweg hebben we gedag gezegd en natuurlijk moeten de nodige foto's gemaakt worden.
Later boodschappen gedaan bij "de chinees".
Het jonge gezin van 2 jaar geleden heeft de wnkel niet meer en Esselien weet niet waar ze naar toe zijn gegaan.
Jammer; had ze graag even goedendag gezegd en hun dochtertje bewonderd. Zij moet nu dus 2 jaar zijn.

Op de terugweg komen we langs een kampje met houtsnijders en die vinden het tof dat Betsy een foto van ze maakt.
Maar...... ze moet beloven dat ze wel foto's naar ze opstuurt!

Trouwens, "Twosocks", het kleine schaapje waarmee ik op de foto stond, heb ik hier niet meer gezien! Ook maar niet gevraagd waar hij gebleven is..........
(achteraf gehoord dat hij verkocht is en voor veel kindertjes moet gaan zorgen. Geen slecht leven, dacht ik.

Bij thuiskomst zijn de 2 mannen al drukdoende met afscheid nemen en er staat familie klaar om ze naar Zanderij te brengen.
Ik had van Es al gehoord dat het 2 broers zijn en dat er nóg 2 broers ergens logeren.
Laat die ene broer nu Joesoef zijn!
Leuk om hem weer even te spreken.
Met de hele familie zwaaien we ze uit.
Morgen komt Willie de woning schoonmaken en kunnen we verhuizen!

Natuurlijk heeft Es weer voor ons gekookt en 's avonds gaan we voor de laatste keer boven slapen.

wordt vervolgd.........

Woensdagmorgen gaan Betsy en ik met de bus naar de stad.
Eens kijken op de Centrale Markt (kunnen dan meteen garnalen voor Johan meenemen. Esselien heeft Glenn al doorgegeven om ze te kopen en dat wij ze ophalen)
En even bij Twenty Four checken of mijn reservering voor vrijdag wel goed is overgekomen.
Want dan gaan we Betsy's verjaardag vieren.
Voor Betsy is het de eerste keer dat ze in een stadsbus meerijdt, dus dat was een heel avontuur.

• 25 Januari 2014 - 21:08

Gerard En Tiny:

hallo allemaal daar! hebben we jullie eindelijk te pakken. We zitten al twee weken op een verkeerde site te reageren en te wachten op bericht.
    Nu ben ik even aan het zoeken en vind toch eindelijk jullie echte blog gelukkig.
    We hadden al begrepen dat jullie weer hartelijk zijn ontvangen en daar zijn we blij mee.
    Hier wordt het nu koud dus wees maar blij om in Suriname te zijn.
    Nu ik de site heb kunnen we alles beter volgen en evt. reageren.
    Voor nu een fijn verblijf daar en de hartelijke groeten van ons

liefs,
    Gerard & Tiny

• 26 Januari 2014 - 09:24

Goeiendag,
    Goed om te lezen dat alles goed gaat, we zaten net als Tiny en de rest van ons, al te wachten op een verslag van jullie aankomst. Ben jaloers op jullie mooie weer, hier wordt het inderdaad kouder. Geniet van jullie tijd daar en hoop dat jullie weer vele bekenden zullen zien, het zal Engel zeker goed doen met die temperatuur daar.
    Tot volgens:

Groeten Geesje en Leo

• 26 Januari 2014 - 09:27

Leo En Geesje:

Bye the way: Es heeft natuurlijk lekker gekookt maar de erwtensoep (Snert) van Geesje was gisteren ook verrukkelijk.

• 26 Januari 2014 - 13:05

Jenny:

Ha die Engel en Madelon en Betsy natuurlijk.

Fantastisch om weer het verslag te lezen! Ik heb zo het gevoel een beetje "mee te liften".
    Ik vond het ook super dat Engel belde voor mijn verjaardag, vorige week zondagavond. Bij mij was de visite al lang en breed weg en was alles weer opgeruimd, etc. en voor jullie begon toen de avond pas.
    Hé lieve mensen,geniet van het mooie weer en van inmiddels jullie vertrouwde omgeving, van elkaar en van iedereen om jullie heen!

Liefs,
    Jenny

• 28 Januari 2014 - 16:21

Natascha / Stichting Toppie!:

Lieve mensen wat geweldig jullie blog te lezen,zit al heerlijk voor te genieten :) een dikke knuffel van ons en succes met alles en GENIET! liefs en brasa Natascha

• 28 Januari 2014 - 20:09

(Trisser) Gerrit :

ha Engel & Madelon,

fijn te lezen dat jullie weer op goede wijze op de Meursweg zijn aangekomen;
    en mooi op tijd weg uit Bakra kondre, want het gaat de komende dagen vriezen;
    de verhuizing van jullie moet nu achter de rug zijn, dus weer rustig(er) slapen;
    en ook al in Lelydorp , onze thuisbasis, geweest; ja, de broodjes op de broodfabriek
    zijn net wat lekkerder dan elders, vooral als je ze 's middags vers/warm haalt;
    vast en zeker gaan jullie de komende maanden weer veel leuke, mooie, interessante
    en fantastische dingen/belevenissen meemaken;
    geniet er maar met volle teugen van;
    by the way: onze maat Snoekie (Peer Snoek) is nu ook daar, hij is
    verder aan het bouwen aan zijn huis in Brownsweg;
    gr.
    Gerrit

• 29 Januari 2014 - 13:39

Fons Vissia:

Hallo Engel en Madelon,
    Wat leuk voor jullie dat de reis en aankomst in Suriname goed is verlopen.Ik vind het bijzonder leuk om van jullie te horen wat jullie allemaal mee maken daarginds.Hoop dat jullie er een goede tijd zullen hebben.Ik wist niet dat onze Snoek daar bij Brownsweg een huis aan het bouwen was dat is leuk toch?doe hem maar de groetjes van mij.Madelon ik vind dat je heel erg mooi het een en ander verwoord als ik dat lees krijg ik echt weer heimwee naar Suriname.Tot zover ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Fons.

• 03 Februari 2014 - 14:57

Hallo Madelon en Engel,
    Gebeurt daar nog wat bij jullie? of liggen we in de hangmat?
    Groetjes Leo