week 17 t/m 23 februari - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu week 17 t/m 23 februari - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

week 17 t/m 23 februari

Blijf op de hoogte en volg Madelon

23 Februari 2014 | Suriname, Zanderij

Er is deze week niet iets spectaculairs gebeurd.
Ik ben met mijn plan bezig om hier en daar veranderingen in aan te brengen.
En Engel is druk met zijn foto's en contacten in de buurt onderhouden of nieuwe leggen.

We hebben in Lelydorp een lekkere warung ontdekt: Warong Aliesje.
En daar hebben ze lekkere saoto-soep!!!
Daarvoor hoeven we niet helemaal naar Orlando.
Geweldig lekker en we hebben besloten hier vaker naar toe te gaan.

Engel is met Faroek achter in het swamp geweest en helemaal doorgelopen naar een huis dat helemaal achterin staat.
Vanaf de Meursweg kun je het zien liggen en het leek ons altijd een statig wit koloniaal huis.
Maar achteraf blijft het dus een betonnen doos te zijn!
Verschrikkelijk. Kan zó in een film '40-'45!!

Zaterdag zijn we naar de Onoriboweg I gefietst. Hier komen dus een heleboel huizen te staan.
Daar een jong echtpaar ontmoet die er pas wonen. Weg uit de stad, vooral nu ze jonge kinderen hebben.
De man is kunstenaar en Engel laat wat tekeningen zien.
Omdat de oude Surinaamse dame met hoofddoek nét zijn oma is, mag hij die tekening hebben.
Hij is er reuze blij mee en we moeten vooral nog eens langskomen.
Gaat hij oude flessen voor ons zoeken.
Die komen soms boven de grond als de graafmachines het bos aan het ontsluiten zijn. Het is een oude plantage geweest en er komt regelmatig iets (voor Engel) interessants boven de grond.

Zondag is het lekker weer en gaan we weer een stuk fietsen. Nu naar Billiton (meteen even pinnen) en dan door naar de beeldhouwer, waar Engel nog een paar foto's voor heeft.
De mensen vinden het altijd heel attent dat hij na 2 jaar nog zijn belofte nakomt om de gemaakte foto's te komen brengen.
We rijden nog een wijkje in, genaamd Army!
Ik dacht altijd dat jongens dit er voor de grap op hadden gezet, maar het blijkt dus echt zo te heten.
Er blijken Amerikanen te hebben gelegerd in de Tweede Wereldoorlog, om de bauxietmijnen te verdedigen.
Weer iets van de geschiedenis van Suriname geleerd.

Engel en ik gaan morgen weer naar Paramaribo.
Dinsdag is het 25 februari; een nationale feestdag.
Op deze dag is de revolutie 1980 begonnen.
De meningen zijn hierover nogal verdeeld, maar wij gaan er alleen heen omdat de hele top van de regering er dan is en DDB gaat een krans leggen bij de resten van het politiebureau, dat hij destijds aan gort heeft geschoten.
Engel heeft contact gemaakt met Iwan Brave, een journalist van De Ware Tijd. Ze hebben een aantal malen contact via LinkedIn gehad, omdat beiden meegewerkt hebben aan het boek van Rudie Kagie: Bikkel.
Omdat we dan in de stad zijn, kunnen we elkaar misschien treffen?
Dat is goed en hij komt maandagavond naar TwentyFour.
Leuk, zie ik hem ook eens "Live".

Wordt vervolgd......

• 04 Maart 2014 - 09:23

Gerard En Tiny:

hoi Engel en Madelon,
    weer met veel plezier jullie verslag gelezen. We zijn heel benieuwd hoe de dag in Paramaribo is verlopen en wie je daar allemaal hebt ontmoet en zo.
    We wachten het volgende verslag af ( ik wilde eigenlijk zeggen vol ongeduld maar dat past niet zo in de sfeer van Suriname dus dan maar rustig )

liefs en groeten,
    Gerard en Tiny

• 04 Maart 2014 - 18:02

Natascha / Stichting Toppie!:

lieverd ik geniet zo van de reisverhalen...bedankt voor het delen, kan nu al niet wachten, nog een paar maanden:) en wat een gewelig mooie foto's, die wc-box die ken ik nog van Urugauy :) xxxxx natas